28 Mayıs 2011 Cumartesi

ev böreği

 Bugün güneşli çok güzel bir gündü.vaktimin çoğu klasik  işleri - evi derleyip toparlamak,çamaşır,ütü işlerini -yapmakla geçti..bugünlerde elimde olan Beyaz mutfak kitabına göz attım.her ne kadar canım deli gibi pasta yapmak istese de -krema yoktu evde:( - ev böreğini denedim kitaptan.


 kitaptan bahsedeyim.beyaz fırını bilmeyen yoktur sanırım.Kadıköy de bir pastane.yanından çok geçtim ama hiç girmedim bişeyler almadım.
neden? bilmiyorum.çekingenliğim üstümdeydi galiba.ben öyle her dükkana rahatça girip çıkabilen,bişeylere bakan dolaşabilen inceleyen insanlardan değilim.en fazla vitrinine şöyle bir göz gezdiririm geçerim.bişey alacaksam kafamda hazırsa listem alıp çıkarım.
tuhaf belki ama yalnız başımaysam sokakta yemek de yiyemem hele elime şöyle bir tavuk döner alayım yiye yiye gideyim ölsem açlıktan yiyemem.paket yaptırır eve yada kapalı bir yere filan gider öyle yerim.bunu da şuna bağlıyorum.annemler küçükken asla sokakta elimizde bişey yedirmezlerdi.bunun iki nedeni vardı:
birincisi;göz hakkı, ikincisi ablamın elinde yoğurt sürdüğü ekmekle sokağa çıkınca bir köpeğin elini ısırması.karda kışta ablam göbeğinden 14 tane iğne yemişti.
bu göz hakkı meselesini abartıyormuyum nedir lokantalarda pencere önünde de yemek yiyemem.hele bahçesinde hiç!yalnızken hiç giremem.anca yanımda birileri olursa birisi olursa ona bakarak yiyebilirim.dikkatimi ona vererek.aklıma gelen tuhaflıklarım bunlar.
kitaba dönersek.kitap bu ünlü pastanenin son kuşak temsilcisi Nathalie Stoyanof tarafından kaleme alınmış.Temmuz,2005 basımı olan kitabı 25 Tl ye 2006 Şubat ayında almışım.bir merakla göz gezdirip sonra bir kenara bırakmışım.geçen yada önceki yıl sanırım tarçınlı cevizli toplar adlı bir kurabiyeyi denemiş fakat başarılı olamamıştım diye hatırlıyorum.sebep gram ölçülerini tartım olmadığı için yanlış koymam olabilir ya da fırından kaynaklı bir problem.hatırlayamıyorum.genel olarak güzel tarifler var.pastane tarifleri zaten .kitabın kapağını süsleyen macaronları da denemek istiyorum.bakalım nasip ne zaman olur.
ev böreği kitabın 214.sayfasındaki tarif.çıtır çıtır ye beni diyen bir resimle beraber:)resimde odaklamayı çok küçük bir alana yapmışlar onda görebildiğim kadarıyla ye beni diyor gerisi seçilmiyor.böreğin tarifini ablam da almıştı.e tabi bazen benim yaptığım gibi tarifin malzemelerini alıp yapılışını resimden çıkartıp okumazsa ayrıntılarını başarılı olamamış.bugün börek pişerken anladığımız ölçülere çevirdiğim tarifi yazdırmak için aradığımda böreği zaten dün yaptığını hiç güzel olmadığını açılmadığını söyledi.bensiz yapar yersen öyle olur dedim:) verilen tarifteki gramları su bardağı ölçüsüne çevirdim önce.tek tek tartarak.iyiki de öyle yapmışım.zira onların su bardağı sanırım bizim çay bardağı kadar ki 2 su bardağı yazdıkları yoğurt gramıyla bizim 1 su bardağı geldi.böreği balkabaklı yapmışlar ben patatesli yaptım.ve tariften deneyeceklerim olduğunda da yanında gram verilmişse onu esas almayı öğrendim.kitap çok güzel.ama işte biraz profesyonel sanırım.

tarifte hamurun 40 g.lık parçalara bölünüp açılması gerektiği yazılmış.40 g. da ceviz kadar hamur demek.börek 16 kişilik.ben de tam ölçü yapınca bücül bücül açarken ceviz kadar hamurları gına geldi gelecek.2 tane 30 cmlik tepsiyi doldurduktan sonra aman be dedim.kopardım kocaman mandalina kadar.güzelce açtım sofra büyüklüğünde kalın olan kenarlarını kestim bıçakla aldım.incecik hamuru yağlayıp 2 ye katladım.çok daha güzel oldu.artık öyle yapacağım bir de bir dahaya 2 paket kabartma tozu ekleyerek deneyeceğim.çıtır çıtır bir börek oldu.yalnız bir püf noktaya dikkat.hamur yoğrulduktan sonra sıcak odada 2 saat,oda soğuksa biraz 3 saat beklemesi gerekiyor.yoksa yufkaları açamazsınız.

ev böreği:
  • 1 kg.un (9,5-10 su bardağı)
  • 2 silme yemek kaşığı tuz
  • 2 yumurta
  • 1 su bardağı yoğurt
  • yarım su bardağı sıvıyağ
  • 1,5 su bardağı ılık su
  • 2 yemek kaşığı sirke
açmaya : nişasta (cinsi farketmez)
aralara sürmeye: 250 g.margarin /tereyağı/ikisinin karışımı
içi:
  • 1 kg.patates (5-6 tane büyük)
  •  2 orta boy kurusoğan
  • 100 g. rende kaşar (beyaz peynir koydum)
  • 1 tatlı kaşığı tuz (silme)(beyaz peynir kouyorsanız tuzuna dikkat)
  • pulbiber,karabiber
  • kimyon (varsa)
  • 2 yemek kaşığı yağ
  • çok az kurunane serptim 
  • 2 sap taze soğan (ben ekledim)
**börek 2 tane 35-40 cmlik yuvarlak /büyük boy fırın tepsisine göre.evinizde ordu yoksa yarım ölçü yapın:)
**bir dahakine 2 paket kabartma tozu da eklemeyi düşünüyorum. 
**hamuru bekeltmezseniz açamazsınız rahatça.

 
unu bir leğene eleyin.ortasını açın.tüm malzemeleri koyun.elinizle önce ortadaki sıvıları çırpın sonra kenarlardan azar azar un alarak yumuşak bir hamur yoğurun.ele çok yapışıyorsa az daha un serpebilirsiniz.hamurun üstünü örtün.2-3 saat dinlendirin. (bu arada benim gibi içi hazırlayın,evi toparlayın,çamaşırları asın vs: )
patatesleri haşlayın.soyun.soğusunlar.yağda ince kıyılmış /rendelenmiş soğanları kavurun.patatesleri ekleyin.çevirin.baharatlayın.alın.taze soğanları kıyıp çiğden ekleyin.peyniri ekleyin.iç kenarda beklesin.
hamuru nişasta serpilmiş sofraya alın.uzun rulo yapın.bıçakla kesin.yumurta büyüklüğünde pazılar yapın.nişasta serpilmiş tepsiye dizin.üstlerini örtün nemli bir bezle kurumasınlar.tereyağını eritin.ılısın.bir taneyi alıp altına üstüne nişasta serperek oklava ile açabildiğiniz kadar ince açın.ara ara nişasta serpmeyi unutmayın yapışır yoksa.yufkanın kalın olan kenarlarını bıçakla kesip alın.incecik yufkanın üstüne  fırçayı tereyağına batırıp serpiştirn.her yerine karış karış sürmeye uğraşmayın.yufkayı 2 ye katlayın.gene yağ serpiştirin D şeklindeki yufkanıza.uzun kenarına içi rulo şeklinde koyun.ve yufkayı rulo sarın.fırçayla çok hafif yağladığınız tepsiye gül şeklinde dolayın.diğer yufkaları da aynı şekilde açıp etrafına dolayın.iç yetti ben de arttı bile az bolca koyabilirsiniz.bolca derken abartmayın gene de : )dikdörtgen tepsiye uzun uzun koyabilirsiniz.tepsi dolunca az daha erimiş yağ sürün üstüne önceden ısıtılmış 180C fırında altı üstü kızarana kadar pişirin.tepsiyi alınca üstüne fırçayla su sürün bolca.temiz bir mutfak havlusu örtün tepsi kapatın.yenebilecek çıtırlıkta yumuşasın.böreği fırında çok kurutmayın.dişleriniz sağlamsa e tabi sizin  tercihiniz.börekleri yemek saatine kadar 1 saat beklettim.çok sıcakken yenmiyor.böyle tam yenebilecek ılıklıktaydı.bir de ertesi güne kalırsa ısıtabilirsiniz.
yazması yapmasından daha zormuş şimdiye bir börek daha açmıştım : )

4 yorum:

medura dedi ki...

Puf börek, teklifin için çok teşekkür ederim ama çok mahcup olurum galiba. Ben yemiş kadar oldum, sağol desem kırılır mısın?

medura dedi ki...

Eline sağlık, börek çok güzel görünüyor.
Göz hakkı konusunda haklısın bence, dikkat etmek lazım.

Aycan dedi ki...

Börek nefis görünüyor.Ellerinize sağlık.

Selamlar,

akcahan dedi ki...

Hem görünüm hem de tarifi mükemmel. İnşallah denemek kısmet olur. Teşekkürler.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...